Zmiana biegów i jej wpływ na kondycję silnika

Zmiana biegów i jej wpływ na kondycję silnika

Część osób, która stawia pierwsze kroki w temacie samodzielnej jazdy autem, miewa problemy z poprawną obsługą skrzyni biegów.

Dla niektórych kursantów właśnie skrzynia biegów jest największym problemem, z którym trudno im sobie poradzić.

Na szczęście opanowanie zasad związanych z tym tematem nie jest rzeczą trudną. Najważniejsze jest to, aby zrozumieć istotę działania biegów i ich znaczenie. To, na jakim biegu jedziemy, jest bowiem ściśle zależne od prędkości, z jaką poruszamy się samochodem.

Pierwszy bieg w praktyce służy jedynie do tego, aby ruszać z miejsca oraz wykonywać manewry wymagające precyzji i poruszania się z bardzo niską prędkością (jazda na tak zwanym pół-sprzęgle). Podczas normalnej jazdy na drodze należy „wrzucić” dwójkę chwilę po ruszeniu i następnie dalej rozpędzać samochód. Wraz ze wzrostem obrotów silnika oraz wzrostem prędkości, należy skorzystać z kolejnych biegów – trzeciego, czwartego i wreszcie piątego. Oddzielną kategorią jest bieg wsteczny, jakiego używamy jedynie podczas cofania.

Błędem popełnianym przez część kierowców jest zbyt późna zmiana biegów. Jest ona niezgodna z założeniami tak zwanej eko-jazdy, która od pewnego czasu jest silnie lansowana również na gruncie przepisów związanych z ruchem drogowym. Zachowania zgodne z eko-jazdą stanowią w tej chwili jedno z kryteriów oceny podczas państwowego egzaminu praktycznego na kierowcę kategorii B. Silnik rozwijający wysoką prędkość na zbyt niskim biegu pracuje bardzo intensywnie, a jego zużycie w takim układzie postępuje zbyt szybko.

Zostaw wiadomosc

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *